És un fet evident que els darrers 30 anys, amb
l’arribada d’un règim democràtic a l’Estat espanyol, la presència de la
llengua catalana a les escoles dels territoris de parla catalana que
actualment són dins d’aquest Estat espanyol ha anat augmentant
progressivament.
A la Franja de Ponent, el territori catalanoparlant que és
dins de la Comunitat Autònoma d’Aragó, el català, com a llengua optativa, ha
arribat (curs 2009-2010) al 81,76% dels alumnes (4.693 alumnes –enfront dels
791 del curs 1984-1985 o dels 3.045 del curs 1994-1995) i s’han anat
incorporant algunes línies bilingües català/espanyol (el català, a més
d’ensenyar-se també ha esdevingut vehicular d’algunes assignatures).
Al País Valencià, les línies educatives en la llengua catalana han anat augmentant
lentament fins arribar a un 30% de l’alumnat (curs 2009-2010) i, en tot cas,
són clarament insuficients per atendre les peticions de les famílies.
A les Illes
Balears i Pitiüses l’avenç del català ha estat molt significatiu fins a
l’extrem que es pugui afirmar que un 50% dels centres educatius d’ensenyament
no universitari fan l’ensenyament en català (i l’espanyol com a assignatura)
mentre que l’altre 50% fan ensenyament, en graus diversos, bilingüe
català/espanyol.
I, finalment, a la Comunitat Autònoma de Catalunya,
després d’un procés que arrenca del final dels 70 i del començament dels 80
del segle passat, i que ha anat avançant durant la dècada dels 90 i el primer
decenni del segle actual, el català ha esdevingut, amb algunes llacunes
(especialment en alguns centres privats d’elit, en alguns instituts i centres
de secundària de zones molt castellanitzats i en una part de la formació
professional), la llengua normalment usada en tot l’ensenyament no
universitari.
Aquest “progrés” de la llengua als diversos territoris
de parla catalana s’ha vist estroncat, però, amb el retorn al poder del
Partit Popular a l’Aragó (2011), a les Illes (2011) i, sobretot, al Govern de
l’Estat (2011). A més, al País Valencià ja governava des de 1995. En aquest
sentit, cal recordar que els atacs contra la presència de la llengua al
sistema educatiu han estat constants a tots aquests territoris (en el cas de
la Franja, negant fins i tot el nom de català; en el cas del País Valencià
atacant directament les línies en valencià amb el decret de trilingüisme; en
el cas de les Illes promovent la lliure elecció de llengua per part de les
famílies –que, per cert, ha esdevingut un autèntic fracàs per al PP, en només
demanar educació en castellà un 8% de les famílies).
En el cas de Catalunya,
en tenir el PP unes quotes de poder molt limitades, la seva acció s’ha
centrat a posar traves jurídiques a la situació de la llengua catalana (i en
general a l’autogovern), l’exponent més clar –i que no pas l’únic– de les
quals ha estat la sentència del Tribunal Constitucional del 2010 contra l’Estatut d’Autonomia
de Catalunya, aprovat democràticament el 2006, i en la qual es qüestionava
explícitament que el català fos l’única llengua vehicular del sistema
educatiu a Catalunya i que fos, en general, llengua preferent en qualsevol
àmbit.
|
viernes, 7 de diciembre de 2012
La LOMCE,l'espanyolització dels Països Catalans
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario