sábado, 3 de agosto de 2013

A més del Professor,un Tutor per a l'atenció individualitzada

Alumnes catalans amb dificultats faran quatre hores més de classe a primer d'ESO

Alumnes catalans amb dificultats i retards d'aprenentatge faran un total de quatre hores més de classe a primer d'ESO que la resta dels seus companys en forma d'optatives, en el marc del Programa Intensiu de Millora (PIM) que la Conselleria d'Ensenyament impulsarà el pròxim curs per primera vegada.

En una entrevista d'Europa Press, la directora general d'ESO i Batxillerat de la Conselleria, Teresa Pijoan, ha explicat que s'atendrà aquells alumnes amb "nivells molt baixos" en les competències bàsiques de Català, Castellà i Matemàtiques, pel que faran un total de 13 hores lectives --del total de 30 de l'ESO--, a diferència de la restes de pupils que cursaran les nou hores habituals corresponents a aquestes assignatures.

El departament ha activat aquest mecanisme, que forma part d'un plantejament específic dins de les mesures d'atenció a la diversitat aplicades en els centres, perquè entén que si no es dóna un suport addicional a aquests alumnes, no podran continuar amb normalitat l'ESO: "Hem d'evitar repeticions i que es passi curs sense arribar als objectius".

Partint de la seva autonomia i la necessitat de les seves aules, els instituts organitzaran els alumnes seleccionats en "grups flexibles" amb com a mínim 10 estudiants, i el PIM --durarà un màxim d'un curs acadèmic-- constarà de quatre hores de Català --una més que la resta de la classe--; quatre més de Castellà --també una més--, i cinc de Matemàtiques --dues més--.

Les hores de reforç addicionals les cursaran en forma d'optatives i no requeriran un pressupost addicional ni ampliar la plantilla de docents.

"Els centres disposen de les hores lectives de professorat assignades a la plantilla del centre per a l'atenció a la diversitat a l'ESO", resa el document que Ensenyament ha traslladat als centres.

GRUPS FLEXIBLES

El grup d'alumnes ha de ser prou flexible perquè si al llarg del curs l'alumne acredita haver arribat als objectius i competències, "es pugui incorporar plenament al seu grup ordinari en qualsevol moment del curs", però si no ho aconsegueix també preveu que pugui repetir, diu la instrucció.

Durant les hores comunes de les matèries a reforçar, els centres podran decidir "com donar resposta a aquests alumnes", ha insistit Pijoan, el que ha exemplificat amb agrupar aquests alumnes amb necessitats en una mateixa línia del seu curs.

"Si tinc quatre alumnes d'aquest grup i sis d'aquest altre, durant unes hores fem un grup flexible, hores intensives, però estan dins del seu grup-classe", ha afirmat després d'agregar que pot ser que convingui que aquests alumnes estiguin en una aula específicament per a ells, però en les hores de reforç.

Les programacions didàctiques d'aquests grups prioritzaran el reforç de les competències bàsiques i els "continguts clau"; a l'àmbit lingüístic aquests seran la comunicació oral; l'expressió escrita i la lectura; en el matemàtic, s'emfatitzarà la numeració, el càlcul, canvi i relacions, espai, forma i mesura.

Pijoan no ha detallat el nombre d'instituts que arrencaran el curs amb aquest nou sistema i tampoc ha revelat el percentatge d'alumnes que faran el PIM, si bé els últims resultats de les proves de competències bàsiques de sisè de primària apuntaven que entre el 13% i el 15% dels estudiants no passen els nivells mínims en aquestes matèries.

Els grups tindran un docent assignat que actuarà com a tutor conjuntament amb el professor tutor del grup ordinari, i els alumnes del PIM seran escollits després d'un informe favorable de la Comissió d'Atenció a la Diversitat (CAD), a partir de la informació del centre i de l'opinió dels pares. Segons el text, el programa permetrà una "atenció més individualitzada" amb una organització dels continguts i les matèries del currículum diferent de l'establerta amb caràcter general; a més de tenir una metodologia específica i personalitzada.

No hay comentarios: