domingo, 24 de enero de 2010

Artur Cuyàs: una contribució a la Formació Professional

Al llarg del segle XIX i principis del segle XX convergeixen a Catalunya un seguit de Fets Socials,econòmics i culturals,que condionaran el pensament social català i introduiran un Factor Agonístic en la Cultura catalana.
*Malgrat la Revolució Industrial,les reivindicacions de la Renaixença,el Noucentisme,la Mancomunitat,el Nacionalisme o la fèrria lluita per l'establiment d'una Escola Catalana,serà l'Educació,en tant que Formació Humana i Professional,l'Epicentre de l'anhelat desenvolupament català.
Però la peculiar característica que impregnarà l'Educació catalana a Catalunya,cal buscar-la en la conjuminació d'aquests Esdeveniments catalans amb la gran conflictivitat que travessen les relacions socials.
*Cal situar-se, per tant,en un moment de crisi,de canvi,de creació i de recuperació de Tradicions i,especialment,de creació de models personals-.Estereotips que inclouen un conjunt de virtuts que proporcionen tant la Felicitat com l'Èxit a aquells que els assumeixen-.
*D'aquests "paradigmes ètics i estètics" es desprèn la clau que permet interpretar-ne l'Educació catalana en el binomi que s'establirà entre la necessària formació del productor i la formació d'un protipus d'home específicament català,en un sentit diàfanament romàntic-.Esperit nacional o,utilitzant una terminologia foucaltiana,mecanismes de producció de subjectes; o el que actualment anomenaríem l'Educació informal al servei de la potenciació d'uns valors morals que es creen,recreen o descobreixen com a essencialment catalans-.
*Tenim en conseqüència,per un costat,una Formació Professional dels Treballadors,o futurs treballadors,i,per un altre costat,una Formació basada en un conjunt de virtuts arrelades al voltant del treball i en un fet específicament català.I entre ambdós Factors es produeix una relació que té com a finalitat fer una Catalunya econòmicament poderosa i èticament catalana,i que produiria l'Estereotip del que ha de ser un "Home de profit",com a treballador,o un "Home de bé",com a ciutadà català.Lògicament,ambdues Propostes Educatives estan mediatitzades pels dos grans Protagonistes dels segles: l'Economia i la Biologia-.
*Durant el segle XIX i part del segle XX,es generarà tota una Ètica del treball en el poble català,tal com va produir-se als Estats Units d'Amèrica.Es tracta d'una Ètica posada al servei de la col.lectivitat,del progrés nacional català,del capitalisme i,alhora, destinada a crear una manera de ser pròpia,és a dir,autònoma,però estereotipada-.I,com a part d'aquesta Ètica,l'Economia,en el sentit domèstic i moral,adquirirà el sentit de Virtut i funcionarà com a EIX que proporciona la necessària conducta per tal que les persones puguin canviar el seu estatus social i econòmic-.A tal fi,es va dedicar l'Artur Cuyàs amb el seu famós llibre "Hace falta un muchacho"-.

No hay comentarios: