viernes, 25 de mayo de 2012

L'Educació a l'etapa 0-3 és un Dret,no un negoci.


Afermadament,com a professional de l'Ensenyament, en crec que  " l’etapa 0-3 " és una etapa educativa i defenso que el Model d’Escoles Bressol Municipal és un referent pedagògic en el món de l’Educació Infantil, que garanteix l’accés a l’Educació de la petita infància sense limitacions per raons territorials o socioeconòmiques. Parlant des de l’experiència com a Mestre Especialista en Ciències Socials i Humanisme i patint en la pròpia pell totes les retallades i ajustos incoherents per part del Govern, crec que podem defensar la professionalitat que ens mereixem com a docents.

L’actual context de crisi en el qual ens trobem, no pot servir com a excusa per eliminar un Model Educatiu que ha evolucionat tant en els darrers anys. Pensem que les mesures que volen aplicar amb l’excusa de fer-lo més sostenible, com ara, l’augment de ràtio, unit a la retallada de Suport educatiu, són mesures que desmantellen el Model d’Escoles Bressol municipals i dificulten l’Educació i la cura dels infants. A on volem arribar? On estan els límits de les retallades?.

La idea de "fer escola" com a mestres,molt sovint es buida de contingut, s’esfuma en instants. La LOGSE ja va obrir noves portes tot i reconeixent el tram de 0 a 3 com el primer sistema educatiu. La redacció i definició del P.E.C. posa de manifest que les accions que es duen a terme dins la llar d’infants s’ajusten, es pensen i es reflexionen en Clau Pedagògica assegurant una Acció Educativa de qualitat i un desenvolupament integral dels infants com a persones. On ha anat tot allò que perjurem? Per què retornem a aquesta concepció errònia de “guarderia”...? Volem retornar a una societat que concebi l’Educació com a quelcom només a l’abast de les classes benestants...? Una Educació que no contempla l’infant com a persona...?

L’Educació 0-3 amb la que els professionals de la docència creiem ,és aquella que es basa en la idea d’infant únic, capaç, competent, actiu i protagonista dels seus propis aprenentatges. L’Educació comença des de la Gestació i és en els Primers anys de vida de l’infant que evolutivament està més receptiu a assolir les bases dels coneixements posteriors. Per aconseguir-ne, no només calen recursos econòmics i humans, sinó que també s’han de cobrir les necessitats afectives, físiques, socials i intel·lectuals dels nens i nenes per afavorir el seu desenvolupament integral. Així doncs,hom vol desaprofitar l’etapa més potencialment educativa, tot convertint-la en assistencial...?

A partir de la promulgació de la Convenció de 1989 de la ONU, en vull destacar els següents Drets dels infants que haurien de ser respectats: - dret a ser infant, -dret a l’educació, -dret a no ser etiquetat, -dret a jugar, -dret a plorar, -dret al benestar, -dret a una oportunitat justa, -dret a la llibertat i -dret a ser feliç.Hom no pot permetre que el Dret a l’Educació es converteixi en un "Privilegi a l’abast d’uns quants". Com a societat democràtica, volem tenir el Dret a Decidir i poder escollir entre diferents Tipologies de centres escolars catalans que en proporcionin una Oferta Educativa Heterogènia, que reflecteixi la realitat social de la Nació catalana i els Països Catalans.

El Govrern català proposa l’externalització,però s'ha de pensar que,a més d’afectar els Infants, també afecta a la Qualitat de l’ensenyament i als mestres i professionals de la docència que l’exerceixen. Personalment com a Mestre Especialista en Ciències Socials i Humanisme,estic en continua formació, compromès amb la societat i la realitat en què vivim, tant dins com fora de l’aula. Clar i català,aquesta horrible decadent situació que estem vivint els Professionals de l’Educació pot conduir cap a una Educació Pública, mancada de recursos i singularment d’il·lusió.

Com a mestres acompanyants en el procés d’aprenentatge dels infants, guies, observadors, tolerants, models, referents, transmissors de valors, respectuosos, innovadors, un aprenent més. Aquests són alguns dels trets que caracteritzen els i les mestres. De debò que no som uns herois ni heroïnes, simplement som mestres i volem actuar com a tal, fent bé la nostra feina i lluitant perquè ens la deixin fer.

Froilan Franco,àlies El Mestre.Sitges

No hay comentarios: