L’Educació Social és l’educació especialitzada per a les persones amb Necessitats Educatives Especials (NEE):(sempre diferents per a cadascú: adaptació social,caire cultural,laboral i formatiu,etc) i també l’educació contemporània de les dones a Catalunya des de la transició de l’antic al nou règim.
*Els centres educatius per a dones i la seva institucionalització abasta des de les primeres provisions i ordres relacionades amb la Instrucció de les dones per part de l’Estat español,des del Regnat de Carles III fins al Govern d’Alfons XII i la Mancomunitat de l’Enric Prat de la Riba-.Me n’agrada fer una seqüència temporal d’aquesta esmentada institucionalitzada,és a dir,vull fer-ne una relació cronòliga de les mesures legislatives que es van promoure des del Govern,a més d’uns esdeveniments que van permetre la incorporació de les dones al Sistema Educatiu al llarg de l’Edat Contemporània.
*Perìode 1775-1812: Una Reial Provisió assigna d’alumnes a les persones dedicades a l’Ensenyament públic en funció del seu sexe: “Ni els Mestres ni les Mestres podrán ensenyar Nois d’ambdós sexes,de manera que les Mestres admeten només Noies i els Mestre nois a l’escola pública”-.La Reial Cèdula de Carles III permet a les dones treballar i ésser instruïdes en tasques pròpies del seu sexe i establint-se oficialment les escoles de barri per a les noies-.
*Perìode 1812-1822:La Constitució de Cadis,sortosament estableix l’Ensenyament públic, universal,gratuït i lliure-.L’Informe Quintana proposa l’Ensenyament de la dona,més relacionat amb l’Educació moral que amb la Instrucció,lligat a interessos privats i familiars-.En Ferran VII cedeix l’Ensenyament Primari a l’Església com a Premi d'Honor pel recolzament ideològic a la Santa Aliança-.El 21 de febrero de 1816,apareix la Instrucció sobre l’ensenyament de costura per a les noies i la Reial Ordre sobre Educació Primària,tot i destacant les labors i el deure de la Mestra d’ensenyar a llegar i escriure-.
Inici del Trienni Constitucional l’any 1820 amb la Fundació de l’Escola Lancasteriana Femenina (ELF) sota la dirección de la Ramona Aparicio a Madrid-.Es publica el Reglament General d’Instrucció Pública que contempla els continguts bàsics per a l’Educació de la Donsa,tot i incloent lectura,escriptura i comptes,ara bé difícilment es portava a la pràctica per la manca de coneixements de les Mestres,en tot cas,oferia aquest servei un Mestre passant-.Aquest Reglament permet l’ensenyament privat.
L’any 1822 és l’any del Projecte de Reglament General d’Ensenyament Primari i Projecte d’un Pla Metòdic-.Es prohibia la coeducació de nois i noies,ni tan sols aquestes escoles podien compartir el mateix edifici (sic) si aquest no disposava d’entrades separades per ambdós sexes.Déu n’hi dó…!.
+Perìode 1823-1833:Al mes d’abril n’hi ha un primer Pla d’Escoles Municipals gratuïtes,set a Barcelona i una a la Barceloneta,seguint el Reglament d’Escoles de Primeres Lletres: currículum on s’inclou la lectura del Catecisme,l’escriptura,la màxima importància de les labors domèstiques i la Religió Catòlica.La Reial Cèdula,que manté encara la separació física per sexes,és a dir,que per cap motiu ni pretext s’hi permetrà que a les Escoles de nois hi assiteixin noies,tot i essent educades en una Escola o secció separada. N’hi esmento que el primer títol oficial de Mestra a Catalunya és la Clàudia Fernàndez,segons constal’Arxiu Administratiu de l’Ajuntament.
*Perìode 1835-1845:El Director General d’Instrucció Primària,en Pablo Montesino,és partidari de l’Educació de les dones arreu de l’Estat espanyol,perquè les dones influeixen molt en els nens petits tant de Catalunya com Espanya i l’any 1838 es publica el Reglament d’Ensenyament Primari,un reglament que tindrà grans repercusions en el procés d’extensió de la Xarxa escolar i de l’Alfabetització de la població masculina,un fet molt significatiu-.En Montesino és partidari de l’Educació Infantil des dels 2 anyets,segons vaig llegir en una revista “Manual para maestros de escuelas de pàrvulos”.Es creen a Catalunya les Escoles Dominicals,només per a mares de famílies i treballadores durant la setmana,una obra del clergue liberal l’Antoni Maria Garcia Blanco-.
*Perìode 1847-1857:En aquest perìode de temps s’afegeix al Reglament d’Instrucció Primària al Currículum de les Dones els Principis inamobibles d’Higiene domèstica i especialment Labors delicades,ai las ! i així les Mestres cobraven un terç menys que els Mestres,malgrat tot-.Es creen a l’Estat espanyol les primeres Escoles Normals de Mestres,però per a dones,per exemple a Navarra-.
L’any 1851 és la data del Concordat entre la Santa Seu i l’Estat espanyol,sota el Govern Central presidit pel General Narvàez,que fa de Cap de govern.Per aquest Concordat les Congregacions Religioses i les Escoles Parroquials de Catalunya i Espanya ,s’encarregaran de l’Ensenyament a les ciutats,que ja s’havia fet la Desamortització dels Béns eclesiàstics l’any 1837-.El Govern Central es va comprometre a subvencionar el Clergat català i espanyol-.
El 9 setembre del curs 1857-1858 es promulga la Llei Moyano,en la que s’estableix el Dret de les Dones a la Instrucció Pública-.Ara bé,el cost de l’Ensenyament Primari correrà a càrrec dels Ajuntaments i les Diputacions-.La Llei Moyano afavoreix la gratuïtat relativa per a l’Ensenyament primari,al mateix temps que la Centralització,la Uniformitat,el Control i la Llibertat limitada de l’Ensenyament públic-.
viernes, 29 de enero de 2010
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario