L’Educació Social no es fixa en les discapacitats de les persones,sinó en les seves capacitats i potenciar-les-.Les dones a Catalunya i els seus centres educatius relacionats amb la seva Instrucció per part de l’Estat espanyol,començats pel Regne de Carles III fins a la Restauració borbònica,Alfons XII i la Mancomunitat de l’Enric Prat de la Riba,tenen una relació cronològica de mesures legislatives,promogudes pel Govern per incorporar les dones de Catalunya i Espanya al Sistema Educatiu contemporani.
Perìode 1858-1868:Es fa obligatòria la creació d’Escoles de noies als municipis catalans i espanyols de més de 500 habitants,tot i proposant-ne lapertura d’Escoles Normals de Dones amb l’objectiu de preparar pedagògicament i acadèmica les Mestres-.Mesures del liberalisme moderat i centralitzador per a exercir una funció de control-.L’Ensenyament Primari públic depenia dels Ajuntaments i de les Diputacions-.La major part de les Escoles eren de l’Església Catòlica-.
L’any 1860 la Reial Ordre del dia 13 març autoritza la Fundació de l’Escola de Dones,aspirants al Magisteri de Barcelona,tot i començant el seu funcionament mercès a la iniciativa i la col.laboració de la Societat d’Amics d’Instrucció de barcelona,el president de la qual,,Otó Fonoll,era tanmateix Director de l’Escola Normal dels Mestres-.El dia 22 d’abril de 1860 s’inaugura el Primer Curs amb professors majoritàriament masculins,llevat de dues professores de “Perfecció de Labors”-.
La Societat d’Amics de la Instrucció crea i sosté l’establiment acadèmic,origen de l’Escola Normal de Dones Mestres de Barcelona.
Fundació a la Ciutat Comtal de l’Ateneu Català de la Classe Obrera,dirigit al llarg de Sexenni Democràtic (1868-1874) per en Rafael Farga i Pellicer-.I a l’octubre de l’any 1864,una Ordre de la Direcció General d’Instrucció Pública disposa que els aspirants a les Escoles de Pàrvuls ,siguin casats o tinguin una dona de la seva pròpia família que li pugui servir d’Auxiliar-.
Any 1868,és la Revolució Liberal,àlies La Gloriosa,el Decret del 21 Octubre el Ministre de Foment,Ruiz Zorrilla,declara que les dones catalanes i espanyoles tindran ple accés a l’Ensenyament Secundari i Superior,perrò amb el previ consentiment de les Autoritats acadèmiques,tant per matricular-se com per assistir a les classes de Batxillerat i a la Universitat,però no obtindran els Títols Oficials ni podran exercir-hi professionalment-.Només rebien Certificats de Suficiència-.No era obligatòria l’assistència a les classes dels Establiments públics per a poder presentar-se als Exàmens Oficials com a Alumnes lliures,de fet,aquest Decret va permetre l’estudi privat amb Professors particulars de Dones de la Burgesia que van accedir al Grau de Batxillerat i,posteriorment,a la Universitat-.
Perìode 1869-1879:A Madrid es crea l’Ateneu de Senyores,associació benèfica que organitzava Conferències nocturnes per a Dones,és a dir,es tracta de preparar les dones de la Burgesia per a l’accés a l’Ensenyament Secundari i el Mercat Laboral-.Fernando de Castro,Rector de la Universitat Central de Madrid,organitza les “Conferències Dominicals” per a l’educació de les dones,celebrades a la mateixa Universitat,cosa que farà lloc a la fundació de l’ “Escola d’Institutrius” a l’edifici de l’Escola Normal Central de Mestres de Madrid.
L’any 1871 a Madrid es funda la Institución Libre de Enseñanza (ILE) i l’ “Asociación para la Enseñanza de la Mujer”,encarregada de la Direcció de l’Escola d’Institutrius,també crearà l’Escola de Comerç i les Seccions d’Idiomes més endavant-.
A destacar que la primera Dona catalana que aconsegueix realitzar l’Examen de Grau per tal d’obtenir el títol de Batxillerat és la Maria Helena Maseres i per tant serà la primera Universitària a l’Estat espanyol-.Es matricula a la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona.
L’any 1872 el Congrés Internacional Socialista de Saragosa es reinvindica la llibertsat i la intel.ligència de les Dones per part de l’Anarquisme i l’Educació Mixta com a principi fonamental-.Es crea la Càtedra de Pedagogia per a Pàrvuls conforme al mètode de Froëbel,un model intuïtiu-.Es modificarà el currículum de l’Escola Normal de les Mestres,com ara cursos de lectura,escriptura,gramàtica,aritmètica,religió,pedagogia i labors el primer curs i el segon curs nocions de geometria,geografia i història d’Espanya,i no s’ensenya agricultura,indústria,comerç,Història Natural i Ciències Químiques i la llengua catalans ni la Història de Catalunya,perquè es consideraven Coneixements Masculins-.
Construïdes les escoles,dotades de mobiliari i material didàctic,s’ha de buscar 10.000 dones-mestres (aprofitant les vídues com a educadores) per a l’Educació dels Pàrvuls catalans i espanyols-.Hom diu que s’ha d’organitzar un Professorat de Dones,que dirigeixen els nois de 4 a 8 anys pel mètode de l’espanyol Pablo Montesinos i perls estrangers M.M.Froëbel i Pestalozzi-.
viernes, 29 de enero de 2010
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario