La Il.lustració va significar un important antecedent a tenir present per explicar la gènesi del sistema educatiu-.Els trets més determinants de la política escolar dels il.lustrats,concordaven amb l’esperit d’una Europa racionalista i singularment amb l’Ideari de l’Enciclopedisme francés-.
Un dels pocs Il.lustrats que es va dedicar a l’Ensenyament Primari va ser l’asturià Jovellanos,que volia portar a la pràctica el seu ideari pedagògic,explicitat en el Manifest:“Bases para la formación general de Instrucción Pública”.
A Catalunya el Moviment Il.lustrat és en el camp de l’Ensenyament Elemental hi és de destacar el Bisbe de Barcelona mossèn Josep Climent que va sol.licitar l’any 1770 a les Congregacions Religioses ,diversos locals per a la creació de 10 escoles elementals;ell mateix va publicar una Gramàtica castellana-catalana per a facilitar l’escolarització en la Llengua Oficial el castellà,tot fomentant l’ús de la llengua catalana com a Pastor diocesà-.
Ens cal unes breus pinzellades d’aproximació als infants en les tres darreres grans etapes històriques,en què s’ha gestat l'Edat Contemporània envers la concepció de l’Infant a Sitges i per tant de l’escola sitgetana.
*Edat Mitjana:en el món medieval l’infant no existeix;és un absolut desconegut,ni se l’accepta i només se’l tolera si sap comportar-se com un adult i per tant la infantesa és brevíssima:des del deslletament,l’infant s’incorpora al món de l’adult.D’altra banda no hi havia cap noció sobre el desenvolupament de l’infant ni cap concepció de l’ensenyament com a preparació per al món adult.L’única alfabetització és reservada per als fills dels nobles,atesos per un preceptor.(La Pia Almoina,propietària de Sitges,mai no va obrir un centre escolar-.L’Església,base ideològica del món medieval,no creia pas gaire en la utilitat d’ensenyar).
*Edat Moderna (s.XVI,XVII,XVIII).Apareix l’emergent intervenció de l’Estat en la regulació de la infància i entre la família i l’escola del Renaixement a la Il.lustració.L’infant és una espècie de criatura divina que cal civilitzar i així neix un grup social específic que cal protegir i disciplinar.Es creen les fronteres entre els infants i els adults amb escenaris com hospitals,presons,cases de misericòrdia...i sobretot,escoles.Les produccions de pedagogia i educació són l’obra de Comènius “Consulta Universal”.L’escola encara no és una institució de masses,tot i essent diferent l’educació de les clsasses altes,mitjanes i baixes.Els preceptors i mestres domèstics són per a les famílies benestants i els consocis de les Germandats i Confraderies.A Sitges la Germadat Sant Telm i d’altres és un exemple.Els rodamons són recollits en albergs,hospicis i seminaris de pobres.
*Edat Contemporània (s.XIX,XX i XXI). Apareix la singularització i especialització del espais infantils.Hi tenim tres imatges:a) El nen-alumne escolar,b) El nen-fill que conviu en una família nuclear,c) El nen que juga amb el seu grup d’iguals amb jocs i joguines infantils.L’infant no és un adult en miniatura i adquireix un estatus com a grup social.La infància ja no és una qüestió domèstica,sinó un assumpte d’Estat que es va incorporant a les constitucions,als programes i als pressupostos nacionals.
El procés d’escolarització té els següents trams:escola bressol,ensenyament elemental,ensenyament primari,secundari i superior i, mentrestant l’Església i l’Estat pugnen pel control de l’ensenyament sene aturar-se fins al segle XXI.
En aquesta edat contemporània,aquesta és l’estructura educativa a la Vila de Sitges,com a cultura escolar:
L’Escola Estatal propietat i finançada per l’Estat espanyol primer i Generalitat 1978,després:el CEIP Esteve Barrachina,CEIP Miquel Utrillo,CEIP Maria Ossó i CEIP Agnès de Sitges,IES J.R.Benaprès i IES Vinyet.i l’Escola de Dansa Lolita Vilalta,reconeguda per la Generalitat com a Escola Elemental.
L’Escola Municipal”,és propietat i financiada pel Municipi de la Vila: l’Escola Municipal de Música,Escola Municipal de les Persones Adultes,àlies Centre de Formació Permanent La Xarxa,Llar Municipal d’Infants El Cercolet,Llar Municipal d’Infants La Moixiganga,Centre de Formació Ocupacional Nivell 10.
L’Escola Privada-confessional”,és l’escola d’orientació catòlica o altres religions reconegudes a la Vila.MM Concepcionistes,Germans Maristes,MM Mercedàries,Escola Pia i Escoles Dominicals.
L’Escola Particular” de doble perfil:a) Escola particular “subvencionada”,de propietat i administració privada,de finançament segons alumnes matriculat:
Col.legi Ntra Sra del Vinyet del Mestre Caballero al C/ Major,Col.legi Sant Josep d’en Magí Casanova,Centre de la Confraderia de Sant Telm,amb els fills dels consocis i Col.legis dels Capellans de la Parròquia,que l’Ajuntament de Sitges hi trobava una solució acadèmica i social.b) Escola Particular “pagada”,propietat d’un particular amb finançament particular i de negoci:un tipus d’Acadèmies als pisos,previ uns pagaments per les famílies benestants,que podien pagar.
Escola privada particular: no depèn dels Organismes públics,ni de l’Església,ni dels Sindicats ni de les Associacions obreres.En aquest grup hi ha:l’Escola mercantilista o de negoci a dojo i l’Escola renovadora a la Primària ,l’escola amb ànsies de renovació com l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana a Sitges (APEC).
Col.legi Privat Britànic La Catalano-Anglesa” a Vallpineda.
Escola anglesa reconeguda per la Generalitat de Catalunya on s’ensenyen tots els nivells escolars en català i en anglès.Pot considerar-se un col.legi privat no confessional i sí una escolar particular “privada subvencionada”
L’Ateneu : institució de la Classe Obrera que sempre van agafar molta volada amb descobertes pedagògiques,en música,teixits i camp d’esports.
Escoles Dominicals o clases per a les Persones Adultes,les mares de família i les dones treballadores.Es tracta de les Classes Dominicals totalment gratuïtes.A Sitges va existir la creada per la vídua Isabel Julià.Eren classes de 10 a 12 del matí per a majors de 14 anys,que desitjaven aprendre la lectura,escriptura,aritmètica i els principis de la Moral.També s’impatia Gramàtica Castellana,Tenidoria de Llibres,Dibuix Natural i un curs industrial complet per mitjà del qual s’ensenyava l’Aritmètica,Algebra i Geometria,Física i Mecànica-.Es tractava d’instruir les persones adultes en establiments de Lliçons de nit o dels diumenges,la instrucció dels quals havia estat descuidada,o si volien aprendre molt més del que ja sabien-.
Escola d’Intrusos (resic):sense cap autorització municipal i sense cap titulació sí,per exemple al C/ Onzinelles (actual Sant Bartomeu) durant la Guerra del Francès,un cas claríssim.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario