Potser no elegida democràticament,però sí més que una mestra de referència acadèmicament i amb excel.lència, mitjançant les Oposicions convocades a Direcció Escolar i acceptada amb magnificència per la meva comunitat,les autoritats locals i l’AMPA presidida pel líder escolar i esportista de pro, en Jaume Ribes,la Pràxedes Villalonga i Morro,mestra menorquina-.Introductora de les “Justes Literàries de les Lletres Sitgetanes”,en substitució dels Jocs Florals no admesos per la dictadura franquista.La Pràxedes Villalonga no tenia títols universitaris,només era Mestra d’Ensenyameent Primari, però tant les seves dues amigues la Delegada Provincial,Pilar del Castillo i la Inspectora Provincial Tècnica, Sara Gutiérrez,fracassada en la seva concepció d’Escola Concentrada Miquel Utrillo Morlius,en iniciar el 3r trimestre del curs 1977-1978,abandona la direcció del centre i se’n va ipso facto a la Inspecció Provincial Tècnica amb el recolzament de la seva amiga Sara Gutiérrez,com la persona més preparada per a assessorar-la pedagògicament-.
Quan la mestra menorquina n’arriba al Col.legi la Vila,Sitges tenia uns 8.000 habitants, en vies de creixement, però els nivells d'escolarització eren lamentables i feien avergonyir per la manca d’espai escolar i a sobre,també hi havia infants que no estaven escolaritzats-.Ella serà qui es mou perquè s’obrin les portes a l’Ensenyament públic tant al Patronat d’Acció Social com l’Edifici Miramar-.En l'exercici del seu càrrec de Directora va comptar amb un bon equip de co.laboradors com ara el mestre Miquel Millan,creador de la Coraleta escolar, qui seria una mena de la seva mà dreta i la mestra Visitació Fernàndez i Menèndez ,a més de l’Ajuntament;hom diu que els temes de cultura i educació passaven pel seu despatx escolar-.
Fugia de personalismes i de treballar cara a la galeria-. Era exigent amb si mateixa i com a consequència també demanava als qui estaven al seu costat el mateix rigor professional-. I si bé era una treballadora dura i exigent, també era una persona senzilla de tracte i formes amb els altres, i tanmateix era molt hàbil i astuta per aconseguir els seus propòsits escolars-.La seva vessant humana i el seu tarannà professional fan la síntesi del que en Jaume Ribes,president de l’AMPA definia com "la dona que treballa", que lluita orientada per les seves idees eternes, i "la dona que juga", que frueix amb la seva tasca de Direcció escolar-.
La Pràxedes Villalonga posa sempre, en totes les seves manifestacions,estimació,diplomàcia i elegància-. Ella creia en el que en Xènius anomenava "l'obra ben feta", del qui sap convertir el seu treball de cada dia en una petita i autèntica obra d'art (sic)-. L'estat que presentava l'Escola Pública a la Vila de Sitges era d'autèntica pena i tristor-. Hi havia poques places escolars i el local que les albergava estava en condicions mínimes,només una planta baixa,amb un parvulari separat de l’edifici i connectat per un passadís cobert,sense un mínim de material didàctic per a poder treballar dignament amb els infants sitgetans,com a alternativa a l’Escola Pia,única escola privada a Sitges-.
La nostra mestra-directora coneixia molt bé el “Pla general de construcció i distribució d'edificis escolars”,assessorada per les seves distingides amigues barcelonines i així va anar a cercar la Via Legal per la qual l'Ajuntament de Sitges pogués intervenir en l'organització i funcionament de l'ensenyament primari-.La seva pedagogia no era només el fruit d'un cos doctrinal nascut de tal o qual principi o corrent d'idees, si bé cal considerar-la filla pedagògica del Moviment d'Escola Nova (condicions higieniques dels locals escolars, qualitats dels aliments, necessitat de contacte amb la natura...) i del reformisme social i educatiu americà d'en John Dewey (aspectes democràtics i de justícia social)-.
Clar i sitgetà,pedagògicament cal veure el seu Cos Doctrinal en les realitats sorgides de la seva total dedicació: en realitzacions, en obra feta-. Si bé, a nivell oficial no se'n podia dir pedagoga perquè no n'havia cursat els estudis, sí que va ser un pedagoga a nivell conceptual, donat que tota la seva tasca escolar, tècnica i educativa va estar impregnada d'una veritable pedagogia activa i popular amb dues vessants: escola com una obra d'art (aspecte artístic), i escola oberta a tothom (aspecte ètic i de ciutadania).
Des del seu càrrec de Directora del Col.legi Públic Mixt,primer i Directora de l’Escola Concentrada Miquel Utrillo i Morlius,en segon lloc, va fomentar la formació permanent dels mestres de l’establiment escolar i els hi va incentivar a qué apliquessin les corrents pedagògiques del moment,com ara Decroly, Plan Dalton,etc, que es van experimentar en els dos edificis escolars ubicats al C/ Rafael Llopart,S/n i C/ La Fita S/n-.Organitzava cursets a l’Escola de Nit i activitats per al perfeccionament dels mestres com per als alumnes, mirant de preparar-els-hi festes,sessions de teatre,etc., i dotant del material escolar necessari per cursar l'ensenyament pre-escolar i primari al Col.legi la Vila.
Va ser “animadora de la renovació pedagògica” en l'acció escolar entre mestres, alumnes i comunitat educativa, plena de valors creatius (llibertat, tolerància, iniciativa, col.laboració, tracte humà...). I es va aconseguir no solament en l'experimentació als grups-classe (globalització de l'ensenyament amb centres d'interès i projectes) sinó també a nivell de centre educatiu (coeducació, activitats i representacions culturals recreatives...) com també de l'entorn familiar-social (creació de l’Associacíó d’Amics de l’Escola), potenciant les sortides didàctiques,les excursions i una mica les Colònies escolars...),tot i mirant sempre que l'Escola transcendís fora del seu espai físic amb voluntat integradora, amb veu i continguts propis, arrelats a la llengua catalana??, la cultura i les tradicions de Sitges-.
Respecte als mestres companys cal constatar que en la seva majoria eren persones nascudes fora de Catalunya-.Tot i així, la Pràxedes Villalonga va voler filar les aparences i evitar al màxim les suspicàcies del Govern Central, sobretot en el tema de l'equilibri lingüístic,un cop és autoritzat el català a l’ensenyament-.En el tema docent és potser on recau el major èxit pedagògic de la Pràxedes Villalonga, ja que va saber prestigiar humanament, moral i professional els mestres del centre escolar, dotant-los d'un preu ben digne amb les famoses Permanències i les hores extres-. Els va dignificar perquè van poder dedicar-se íntegrament a un projecte modernitzador: treballar amb condicions per l'escola primària a la Vila de Sitges-.
En aquesta millora econòmica “extra”, és on es veu amb més evidència l'amplitud de la Pràxedes Villalonga en la seva manera de treballar a l’escola pública de Sitges-. Era qüestió d'exigir als mestres el lliurament complet a l'obra de l'escola i era qüestió també d'ésser exigent en les capacitats i en la tasca a fer-.Professionalment se'ls va valorar, com ja s'ha dit, oferint-los cursos de perfeccionament en Escoles d'Estiu o bé sessions realitzades pel propi centre escolar-.La Directora del Col.legi Públic Mixt,primer i Directora de l’Escola Concentrada Miquel Utrillo i Morlius va prestigiar la figura i el paper professional dels mestres a Sitges (sic) però alhora va voler com a contrapartida que els mestres s'hi aboquessin amb il.lusió i amb ganes: d'aquí l'èxit de l'experiència d'ensenyament/aprenentatge portat a terme com a Escola Pilot de l’Egb a Catalunya els anys 70-.
La Pràxedes Villalonga, va ser l'artífex i l'ànima de l’Ensenyament Primari a l’emblemàtica Vila de Sitges, però també de l'obra de cultural-escolar renovadora que es va dur a terme,recolzada per l'Ajuntament de Sitges entre el període comprés entre 1964 i 1978,tot i esmerçant els seus esforços en aconseguir una societat sitgetana plural i més justa des de l’escola pública-. I això només es podia aconseguir des d'un enfoc de política progressista-. Per això ella va esdevenir una mestra polititzada, en l'accepció de servidora comunitària i de Directora-gestora i tècnica innovadora: clar i sitgetà va ésser una eficient politica de l’Educació,com es reconeix presentant-se a les Eleccions Municipals de Sitges amb la finalitat d’aconseguir la Regidoria d’Ensenyament-.
Va deixar a Sitges la seva impromta política en la reorganització de l’Educació General Bàsica creant una sola Escola Concentrada amb dos edificis,un per a cada Etapa de l’EGB,a més l’Escola de Nit per a la creació d’oficis,el famós projecte PIO i també en la formulació d'un pla general d'instal.lació de camps de joc per a infants i el primer IES i primera FP de primer grau-.
Com a Directora i Gestora es va mostrar molt activa en temes educatius recolzant l'obra municipal escolar, dissenyant la reestructuració de l’escola pública per a discapacitats (psíquics, sords-muts, cecs) al Centre de Sant Miquel de Vilanova i la Geltrú -on tenia molts bons amics professionals de l’Educació Especial a la Comarca del Garraf-, i en la generalització dels menjadors escolars dels edificis escolars-.Fou innovadora,la mestra-Directora endegant l'experiència de les Biblioteques Escolars, com a servei cultural sitgetà adreçat a l’escola pública sitgetana depenent de la Comissió Municipal de Cultura, i realitzà la incorporació del cinema a l'escola al mateix temps que portava l'Escola al teatre, amb la participació dels mestres-.
I és a nivell de prevenció, amb una política educativo-sanitària, on la Pràxedes Villalonga i Morro va voler lluitar més decididament -conjuntament amb el tema de les construccions escolars- per tal de regenerar les ínfimes condicions higièniques a què es trobava exposada una gran part de la població infantil sitgetana en el transcurs de la seva vida diària i escolar-.El va portar a terme, per una part, potenciant i creant espais a l'aire lliure per a nens i nenes febles de salut, anant a la platja de Sant Sebastià de Sitges-.
L'altra vessant va ser la potenciació,només una mica, de les Colònies Escolars a les quals els hi va donar un caire més educatiu i les impregnava d'un contingut social viu, generalitzant-les a molts dels infants de la Vila de Sitges-. Les directrius pedagògico-sanitàries a atendre,bo i comptant amb els mestres sitgetans:a) Els d'infants que pel seu estat de salut o per les falles físiques necessitaven un règim de vida especial, un veritable tractament; però els escolars que nodreixen les Colònies de Vacances són nois normals que no necessiten una terapèutica, sinó únicament un major contacte amb el sol, amb l'aire i amb la naturalesa, i que van al mar o a la muntanya a fer aquesta vida que la Vila de Sitges no els podia oferir-. Per això les Colònies Escolars per a la Pràxedes Villalonga eren una modalitat de l'Escola primària, i no de l'escola verbalista i estàtica; de l'escola tota acció i interés, saturada de l'alegria que aquests dos elements aporten als infants-. Eren colònies que administrava conjuntament amb l'Ajuntament, i per tant es podia rendabilitzar molt més el recurs-.
Amb la creació de l’Escola Concentrada Miquel Utrillo i Morlius va voler aconseguir, i així es va fer, una escola pública sitgetana amb un ensenyament de qualitat, amb arrel i continguts sitgetans, i per a tothom-.Va ser de qualitat a varis nivells: d'infrastructura, amb dos edificis funcionals al C/ Rafael Llopart i al C/ La Fita, amb amplis espais, ben ventilats, amb força llum, etc., i d'estètica agradable,també de bona dotació de material per a les classes i per a les diverses dependències de laboratoris i algunes sales per a representacions, etc; i sobretot de qualitat a nivell docent,bo i tenint una Junta de Mestres i Claustre de Professors, mitjançant concurs públic, els mestres més ben preparats i predisposats dins de l'escalofó del magisteri estatal-.
I fou per a tothom-. Perquè filla de les Illes Balears i menorquina com era, va voler que el nou tipus d'escola pública que ella sempre defensava hi poguessin accedir els infants de totes les barriades de la la Vila de Sitges-.La figura de la Pràxedes Villalonga i Morro creixia amb el pas del temps-.Personalment m’impressionava el comprovar el que va poder fer amb tants pocs anys a Sitges com a professional de la docència-. Amb la perspectiva que fa la Història de l’Educació a Sitges, la seva trajectòria professional i la seva obra de cultura el defineixen com una dels més grans exponents del moviment de renovació pedagògica que es va dur a terme a la Vila de Sitges durant el quart terç del segle XX-.
La seva vida va estar impregnada d'un esperit creador, tant artístic com pedagògic, i d'una voluntat ferma de servir al seu Sitges i al seu país català-.L’Escola Concentrada Miquel Utrillo i Morlius, concebuda i dirigida per ella,sempre recolzada per les seves entranyables amigues barcelonines la Delegada Provincial del MEC de Barcelona,la Teresa del Castillo i la Inspectora Provincial Tècnica, és la seva obra magna-.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario