La Revista "La Il.lustració de la Dona(1883)",radicalment femenina al segle XIX,s'ocupava amb especialitat sobre l'Educació de les Dones,tot i fent-se ressò de les iniciatives que promovien l'accés a la cultura,a la defensa de la dona a la Instrucció i al treball,és a dir,era una Revista -dins el corrent regeneracionista de finals del dsegle XIX,que obligava les dones de la Classe Benestant a Catalunya a treballasr i a les dones del poble a evitar la dependència o el desempar.
Moltes famílies sitgetanes consideraven l'escola com un servei assistencial,on tenir recollits els nens i les nenes,per la qual cosa portaven les seves filles a l'escola mentre eren un destorb i les retiraven de l'escola quan les consideraven d'alguna utilitat,que va ser precisament quan començaven a realitzar veritables avenços en els seus aprenentatges.
*El temps que les noies sitgetanes hi eren escolaritzades,uns dos cursos i res més,era prou insuficient perquè aquestes noietes n'aprenguessin tots els útils i pràctics Coneixements per a una dona,segons la mentalitat existent al segle XIX,és a dir,portat el govern de la llar de foc,aconsellar el marit i alhora transmetre-hi una Educació ètica i moral a la seva descendència.
*La instrucció elemental a l'escola municipal de Sitges,concretament la de l'escola de nenes era basada en la Moral i els bons costums i per tant la raó per tal de combatre-hi la ignorància i l'analfabetisme.
*L'Educació de les noies a Sitges,únicament basada en els Sentiments (sic),clar i sitgetà,portava els mateixos perjudicis que l'Educació Exclusiva en la raó,dos extrems que prevenien amb la instrucció elemental.
*Hom denunciava a Sitges la situació de l'ensenyament públic de les noies,tot i posant en perill la seva feminitat i que força instruïdes com calia a la societat sitgetana,n'esdevindrien molt dignes,digníssimes dones sitgetanes.El rerafons de les denúncies socials a Sitges s'inserien dins del corrent regeneracionista de la Restauració,però els dèficits de l'ensenyament primari a l'escola municipal de noies eren reals l'any 1883-.
*La realitat de l'Educació a les dues escoles públiques de nois i de noies a la Vila de Sitges al segle XIX,però singularment a l'escola municipal de noies va ésser l'ensenyament de la Doctrina Cristiana,llegir,escriure,comptar i amb especialitat les labors,abans d'arribar a l'edat de la raó,sense prou maduresa per a consolidar els aprenentatges adquirits en un local sense condicions higièniques i pedagògiques per a la funció que s'havia de realitzar com ara la instrucció elemental. i a més amb l'escassedat de mitjans materials didàctics i una sola mestra,a vegades amb una Auxiliar per a més de 80 alumnes,auxiliada per algunes alumnes més avançades.
*L'Ideal de l'Educació de les noies sitgetanes al segle XIX,torno a insistir-hi, eren les nocions de la Moral Cristiana,la lectura comprensiva i l'expressió escrita dels seus pensaments,ara bé,una veritable moral cristiana al si de les famílies sitgetanes,seria la Formació moral tot plegat amb una Instrucció intel.lectual.Per tant era necessari desenmascarar la Hipocresia Social que enaltia les dones,però mantenint-les en l'esclavitud,la ignorància i l'analfabetisme.
*D'allò que es tractava era de desmitificar,tamb´r a la Vila de Sitges l'Ideal Domèstic de les mares de família,a vegades mare que no rebien pas una precisa i específica instrucció elemental al respecte.
*A Sitges,la regeneració moral de la dona s'havia d'aconseguir per mitjà de l'Educació moral i intel.lectual,cosa ja passaria amb l'Escola de noies,ubicada a la planta baixa de l'antic l'Hospital Sant Joan Baptista l'any 1850,i dirigida perb les MM Concepcionistes en un afany d'acollir les nenes que hi passaven el dia al carrer.No hi existia una tercera via,o bé s'eixampla l'accés de les noies a l'Educació tot i permetent accés als estudis i carreres o bé romant en la més completa ignorància-.
Al voltant del segle XIX
*Avança el procés d'escolarització, a Sitges, de les noies,hi anava en augment,però a la vegada s'hi posava de manifest la importància de l'educació física;llavors la gimnàstica i la higiene havien de comprendre els continguts escolars;l'escriptura,la gramàtica,l'aritmètica i una directa relació entre la instrucció elemental de les nenes i el nivell de desenvolupament de la societat sitgetana.La Instrucció hauria de ser l'única protecció per salvaguardar la seva dignitat moral i intel.lectual.
*El problema a Sitges,com arreu de Catalunya,és que els termes:emancipació,igualtat i llibertat topa en el fons amb l'Orde Patriarcal imperant,tot i prevalent l'Ordre Burgès,que imposava una "Jerarquia de Gènere".
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario